Landelijk Doelgroepenmodel.

Met dit model is een school in de gelegenheid om onderbouwd en transparant het potentiële eindniveau van leerlingen in te schatten en de benodigde ondersteuning goed in kaart te brengen. De school doorloopt met het model een aantal vaste stappen die de leerling via een passende route leidt naar de maximaal haalbare uitstroombestemming. Daarnaast bevordert het Landelijk Doelgroepenmodel de communicatie met ouders en stakeholders, zoals de Inspectie, samenwerkingsverbanden, externe ondersteuners en scholen in het regulier onderwijs.

De werkgroep Landelijk Doelgroepenmodel (LDGM) heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan de doorontwikkeling van de onderleggers LDGM. Naast de werkgroep is er een grote groep klankbordleden betrokken in het ontwikkelproces. Gezamenlijk zijn voorstellen ontwikkeld, van feedback voorzien, herschreven en uiteindelijk voorgelegd aan de Stuurgroep LDGM.

Verkorte onderleggers

Er is gekozen om eerst verkorte onderleggers te ontwikkelen. Op deze manier wordt voor ‘Didactische niveaus’ en ‘Ondersteuningsbehoeften’ in “één oogopslag” een duidelijk beeld gegeven van de verschillende niveaus. Het domein ‘ontwikkelingsniveaus’ is nog niet uitgewerkt. Het ontwikkelen van dit domein is complex gebleken aangezien scholen hier vooralsnog verschillend mee omgaan, verschillend over denken en verschillende instrumenten gebruiken. Voor het ontwikkelen van een degelijke, betrouwbare en eenduidige onderlegger hebben we meer tijd nodig.

Aanpassingen LDGM  

Hoewel het niet de intentie was om het LDGM aan te passen, is dit toch gedaan. Met name de term ‘leeftijdsadequaat’ stuit op veel weerstand binnen de werkgroep en klankbordgroep, maar ook in de LDGM tour is dit een veelgehoorde kritische noot. Vandaar dat we de term hebben vervangen en in het verlengde daarvan hebben we ook twee andere termen gewijzigd, waardoor deze meer duidelijkheid geven over de intensiteit van het betreffende niveau van ondersteuning. Vanuit de werkgroep, klankbordgroep en het gehele veld zijn veel meer wijzigingswensen aangegeven, maar om voorspelbaarheid in de aanpassingsstrategie te creëren, ontwikkelen we een meerjarige ontwikkelcyclus. Het model zal één keer in de drie of vier jaar worden aangepast op basis van wensen/ ontwikkelingen en bv de onderzoeksresultaten van CITO Lab.  

Ondersteuningsbehoeften

De onderlegger voor de ondersteuningsbehoeften is de ‘verkorte algemene versie’. Een zo beknopt mogelijke omschrijving, waardoor de lezer snel en concreet een kader krijgt voor de mate van ondersteuning die hoort bij een bepaald niveau. De formulering geeft een kader en biedt tegelijkertijd ruimte voor elke unieke setting en context.

In het kader van ‘bespreekmodel’ wordt per leerling in overleg met diverse betrokkenen vastgesteld op welke specifieke domeinen de leerling extra ondersteuning nodig lijkt te hebben en in welke mate. De concrete invulling van de ondersteuning is aan de scholen. De werkgroep ontwikkelt een toelichting met verschillende voorbeelden, waardoor scholen een beeld krijgen bij de verschillende soorten ondersteuning.

Hier kan je ze (ook) vinden:  <klik hier>

Verdiepende onderleggers

Er vindt een in de maand oktober 2023 een inventarisatie plaats voor ‘verdiepende onderleggers’ op de vijf domeinen onder ondersteuningsbehoeften. De verdiepende onderleggers zijn te vergelijken met de ‘invulwijzers’ van weleer. Zij gaan een laag dieper dan de verkorte versie en zijn toegespitst op een bepaald domein en/ of doelgroep. De werkgroep analyseert de binnengekomen documenten en t.z.t. (november 2023) worden een aantal van deze verdiepende onderleggers op de website geplaatst als brondocumenten.   

Didactische niveaus

De onderlegger didactische niveaus is voor een groot deel in tact gebleven en geeft een toelichting op de didactische (eind)niveaus en aanverwante terminologie. Afstemming in de terminologie op dit domein is nodig gebleken, aangezien veel verschillende termen worden gehanteerd en geïnterpreteerd. Er bestaat een (vrij grote) kans dat uw school/ organisatie andere termen hanteert, deze diversiteit is aanleiding voor het LDGM om een gezamenlijk kader hiervoor te ontwikkelen.

OPP

De diversiteit onder de leerlingen in het speciaal onderwijs is enorm. In het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) leggen scholen vast wat de mogelijkheden zijn van de leerling en vanuit verschillende expertises en op verschillende momenten wordt er bepaald wat de leerling nodig heeft om op het gewenste niveau uit te stromen. Dit is een proactief en cyclisch proces.

Het Landelijk Doelgroepenmodel ondersteunt de school bij dit proces en helpt de school een goed beeld te schetsen van waar de leerling staat en wat het toekomstperspectief is.

Gebruik van het Landelijk Doelgroepenmodel

Onderaan van deze pagina vind je documenten over de werkwijze, de werkgroep en de benodigde documenten om met het Landelijk Doelgroepenmodel aan de slag te gaan.

documenten.